מה קורה כש NLP פוגש ילדה עם ADHD?

במאמר זה אספר כיצד NLP יכול לסייע לנו כהורים ואנשי חינוך להבין את כוונות החיובית של הילד ובכך לעזור לו בשינוי ההתנהגות. 

הכל התחיל לפני 12 שנה…

הבת הבכורה שלי עלתה לכיתה א'

ההתרגשות היתה גדולה, הכל לפי הספר, סיימנו גן חובה עם המלצה, שהיא מוכנה, תגברנו בעוד חצי שנה קורס הכנה לכיתה א', התיק מוכן , הקלמר מלא בכל טוב והנה הגיע הרגע.

השנה החלה וההתרגשות התחלפה לה – בעצב, בכי, תסכול ובעיקר חוסר אונים. 

ואנחנו, הורים "טריים", נבוכים מכל שיחת טלפון שהתקבלה, : "מעין לא רוצה להיכנס לכיתה",  "מעין יצאה וחזרה אחרי חצי שעה" מעין לא מוכנה לשתף פעולה" מעין…מעין… מעין.

כל שיחה מעצימה את הבלבול: כששאלתי אותה מה קרה? מה מפריע לך? היא רק ידעה לומר "כלום" "לא יודעת", או שפשוט התעצבנה ונסגרה;  

מתוך התסכול החלו התגובות שלנו להיות זהות: כעסנו, התעצבנו ובעיקר לא הבנו,  לא הבנו מה היא רוצה? למה היא "התהפכה".

כל בוקר הפך להיות מלחמה, כאשר מעין לא מוכנה לרדת מהרכב והלחץ להגיע לעבודה גובר על היכולת להבין או להכיל.

הכל הפך להיות לא נעים וקשה, הפערים הלימודים החלו לגדול והמורה הסבירה שבקצב הזה יתחילו גם קשיים חברתיים ("הובלה מעולה" שעשתה) ואכן כך היה.

אחרי חצי שנה של התנגחויות אין סופיות הגענו לפגישה ובה הוחלט שצריך לעשות לה אבחון, כי ישנו קושי ועל מנת לקבל עזרה יש לעשות זאת רשמית. 

באותה נשימה הוסבר, שהיא כבר לא תוכל לקבל סיוע לשנה הבאה כי הועדות נסגרות עוד שבוע וחצי; 

כמובן, שהדבר לא היה מקובל – "הבת שלי לא תעבור עוד שנה כזו" – ומייד גייסנו כוחות , הפכנו עולמות וביצענו אבחונים.

במהלך האבחון, התגלתה "הבעיה": למעין יש לקות למידה (ADHD); 

עם האבחון התובנה הגדולה הגיעה: זה לא שהיא לא מבינה אף אחד, אלא שאנחנו שלא הבנו אותה, לא הבנו את הקושי, אותו לא הצליחה להסביר.

לאחר ליווי מקצועי, להורים ולמעין, האסימונים נפלו זה אחר זה;
ראינו את היכולות המופלאות שבה, הצלחנו לחזק ולהעצים אותה.
למעשה, היא הרגישה, שאנחנו מבינים אותה, מדברים בשפה שלה ומצטרפים למפת העולם שלה.
לא הכל הפך להיות ורוד, כאשר התעוררו "בעיות" – ידענו להגיב אחרת, עמדנו לצידה ולא מולה.

מאז ומתמיד, הייתה לי אהבה "לילדים בעייתיים" (גם למבוגרים).
אין כאלה באמת. יש ילדים ואנשים, שלא באמת מבינים אותם ואת ההתנהגות שלהם.
כשאנשים חווים את האדם העומד מולם, כפי שהוא, ולא 'תוקף', 'שופט' או 'מאיים', אלא מקשיבים באמת – אז, פתאום, יוצאים מהם דברים אחרים, שמפתיעים גם אותם.

כשפגשתי את ה-NLP, לפני כ-5 שנים, חלקי הפאזל התחברו לי; 

הנחת היסוד: "מאחורי כל התנהגות קיימת כוונה חיובית", התבססה וחיזקה אצלי, שוב, את התובנה ההיא ובאותה נשימה, את הסיבה לכך שדברים התחילו להסתדר – אנחנו מבינים אחרת את מעין. 

התובנה הזו, אפשרה לנו להפוך את הנחת היסוד: "בכל אחד קיימים כל היכולות והמשאבים להגשמת מטרתו", להמנון בביתנו. 

כל ילד הוא עולם ומלואו, אם רק נצליח, כמבוגרים, להבין אותם – החיבור אליהם – יהיה כל כך מהותי עבורם ויאפשר להם לבטא גם את הקשיים שלהם וגם את ההצלחות שלהם;  

הם יידעו באמת כמה סומכים עליהם ומאמינים בהם.

ככלל, הבנתי – כמה ה-NLP היה חלק ממני כל הזמן, עד כמה שפת ה – NLP היא שפה מיטיבה – ולבסוף, כמנחת NLP, אני שואפת להפיץ ולהנגיש שפה זו לכולם.


בעבודתי, אני מנחה הורים ונותנת להם כלים לתקשורת מיטיבה עם הילדים שלהם, כמו כן, אני מנחה ילדים ובני נוער להשגת מטרות אישיות, כמו חיזוק ביטחון עצמי ודימוי עצמי, בתהליכים אפקטיביים וקצרי מועד.

אני מאמינה, שכמנחת NLP, יש לי יכולת לעזור לאנשים לחולל שינויים גדולים מאוד בחייהם, על מנת שיוכלו לשפר את איכות חייהם.
שינוי יכול להתחיל בקטן, שינוי קטן – מוביל לשינוי גדול; כל אחד ואחת מאיתנו, דרך קורסים, וובינרים ברשת, סדנאות, תוכניות ליווי פרטניות וקבוצתיות וכו'. 

כל אחד משאיר חותם במקום אחר וכך נוצר גלגל של שפע: אותו האדם, שהצלחתי לגעת בו, כמו גם, לאפשר לו לחוות את השינוי שייחל לו –  מעביר את זה הלאה ונוגע במישהו אחר וכך הלאה. 


מעניין אתכם לדעת איך מעין סיימה את כיתה י"ב?

בהצטיינות ובהנאה גדולה!

היא אפשרה לי ללמוד, באמת, לא בסיסמאות, איך להתגבר על אתגרים בחיים 

ומהווה עבורי השראה, מאז ועד היום – והוכחה לכך ש'אין דבר העומד בפני הרצון'.


*מאמר זה פורסם במקור בלשכת ה-NLP הישראלית.